Rullaluistelun ABC

Rullaluistelun perustaidot

Kaatuminen ja ylösnouseminen
Rullaluistimilla kaaduttaessa pitää pyrkiä turvautumaan suojuksiin. Oikeanlaiset suojat luistavat asfaltissa ja estävät töksähtävän pysähdyksen. Voit harjoitella kaatumista ja nousemista näin: mene ilman vauhtia kyykkyasentoon, tiputtaudu siitä polvillesi tukien samalla kämmensuojilla maahan. Nouse ylös ensin konttausasentoon, laita toinen jalka vartalon alle ja kohottaudu varovasti pystyyn.

Luisteluasento
Perusedellytys hyvälle luistelupotkulle on oikea luisteluasento. Oikeassa asennossa ylävartalo on hieman etukumarassa asennossa ja selkä kissamaisen pyöreänä. Rullaluistelijan on osattava joustaa riittävästi polvista. Kokeile paikallaan jalkojen joustoja eli reiluja niiauksia. Voit leikisti laittaa käsilläsi “hännän“ koipien väliin ja samalla taivuttaa käsillä jalkoja polvitaipeista. Kokeile nyt samaa etukumarassa asennossa ja ota joustavia askeleita sivulta sivulle.

Vauhdin otto
Ota luisteluasento ja käännä luistimen kärjet osoittamaan hieman ulospäin (V- asentoon), purista sitten reisillä tiukasti suoraan sivulle. Huomaat, että lähdet liikkeelle eteenpäin. Kohottaudu hieman ja tuo luistimet taas vierekkäin ja toista samaa rytmikkäästi, niin saat vauhtia eteenpäin. Samalla opit jalkojen jouston ja reisien tehokkaan käytön.

Luistelupotkun tulee suuntautua vauhdissa mahdollisimman paljon sivullepäin ja potku pitää pyrkiä tekemään koko rullastolla, siis koko jalkaterällä. Potkun jälkeen jalka tuodaan aivan toisen viereen ja palautuvan luistimen tulisi olla suoraan eteenpäin.

Jarruttaminen
Jarruttaminen on aina opeteltava ennen kuin voi mennä jalkakäytäville tai muille yleisille alueille rullailemaan. Perusjarrutus tapahtuu luistimen kärkeä kohottaen niin, että jarrupala ottaa maahan kiinni. Tämän jälkeen painoa siirretään jarruttavan jalan varaan. Kokeile jarrupalan käyttöä ensin ilman vauhtia ja sen jälkeen hitaasta rullauksesta. Kun tunnet, että tasapainosi säilyy jarrutettaessa, voit lisätä vauhtia ja kokeilla vaikka tarkkuuspysäytysta viivalle. Vauhti ei pysähdy kovin lyhyellä matkalla, joten pyri ennakoimaan vaaratilanteet ja jarruta ajoissa.

Tasapaino
Jotta päässet oikeaan rullaluistelutekniikkaan, pitää sinun hallita tasapaino niin hyvin, että pystyy rullaamaan suoraan eteenpäin yhdellä luistimella. Ota vauhtia, rullaa ensin molemmilla jaloilla ja yritä sitten nostaa varovasti toinen luistin irti maasta. Yritä päästä viiden metrin matka yhdellä jalalla.

Kääntyminen
Kääntyminen on rullaluistelun perustaitoja, jotka on opittava ennen kuin voi mennä jalkakäytäville tai muille yleisille alueille luistelemaan. Peruskäännös tapahtuu siten, että kahden jalan rullauksessa painoa siirretään enemmän toiselle jalalle ja luistinta käännetään hieman sisäänpäin kallelleen. Kääntymistä voit harjoitella esimerkiksi näin: laita itsellesi joku pieni merkki, jolta aloitat kääntymisen. Ota hidas vauhti ja rullaa kahdella luistimella merkille ja tee luistimen kääntö ja painonsiirto. Varaa riittävän tilava alue harjoittelua varten.

Pujottelu ja sirklaus
Oppiaksesi pujottelemaan ja sirklaamaan eli luistelemaan ympyrää ristiaskelin, sinun täytyy hallita rullaluistimet erittäin hyvin. Kaarteen puoleinen luistin (sisä) pitää uskaltaa kääntää nilkasta ulkosyrjälle ja toinen luistin pitää tuoda aivan sisemmän edestä ristiin. Jotta tämä on mahdollista, täytyy polvista joustaa reilusti ja asennon pitää olla riittävän etukumara.

Kokeile ensin ristiaskelia paikallaan niin ,että liikut suoraan sivullepäin. Muista joustaa polvista ja pitää ylävartalo eteen kumartuneena. Kokeile tämän jälkeen ympyräluistelua siten, että sisempi jalka pysyy maassa kiinni ja ulompi potkii vauhtia. Yritä kääntää sisempi luistin ulkosyrjälle ja tuo ulompi jalka potkun jälkeen toisen edestä ristiin, tee sisemmällä jalalla ristipotku. Harjoittele ympyräluistelua kumpaankin suuntaan.

Rullaluistinten huolto
Eniten kuluvat osat ovat jarrupala ja pyörät. Tarkista ennen luisteluun lähtöä, että jarrupala ei ole loppuun kulunut. Palat ovat yleensä helposti vaihdettavia. Pyörien kulumista on myös tarkkailtava. Keskimmäiset pyörät kuluvat yleensä nopeinten. Voitkin jatkaa pyörien käyttöaikaa vaihtelemalla niiden paikkoja ja kääntämällä pyörät toisin päin. Tällöin voit kuluttaa pyörästä molemmat sivut.

Ennen jokaista luistelukertaa täytyy pyörien kiinnitykset tarkistaa. Vauhdissa löystyvät kiinnityspultit ovat todellinen turvallisuusriski. Laakerit kestävät yleensä hyvin kun ei luistella kosteissa paikoissa. Hyvin varustetuissa urheiluliikkeissä on saatavana huoltosarjoja ja varaosia sekä erikoistyökaluja esimerkiksi laakereiden irrotukseen.

Rullaluistelija liikenteessä
Luistelijan on liikenteessä ollessaan tiedettävä missä on turvallista luistella ja mitä kaikkea on huomioitava, ettei aiheuttaisi haittaa eikä vaaratilanteita muille eikä itselle.

Tieliikennelain mukaan jalankulkijalla tarkoitetaan jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa. Rullaluistelija on siis liikenteessä ollessaan jalankulkija ja häneen sovelletaan jalankulkijan säännöksiä.

Luistelijan paikka liikenteessä
Rullaluistelijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta.

Jalankulkijamääritteestä käy ilmi, että jalkakäytävän käyttäjiä on useita ja siksi jalkakäytävällä ei saa luistella, jos siitä aiheutuu huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Jalkakäytävällä on aina liikuttava "heikoimman" ehdoilla, ottaen huomioon esimerkiksi lapset ja vanhukset. Varsinkin vanhukset saattavat pelästyä kovalla vauhdilla äänettömästi etenevää luistelijaa. Näin ollen vilkkaasti liikennöidyllä jalkakäytävällä ei saa luistella. Jos jalkakäytävää tai kulkukelpoista piennarta ei ole, on jalankulkijan käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla, autoliikenteen seassa, luistelua on syytä välttää. Jos kuitenkin joutuu siirtymään ajorataa pitkin kohteesta toiseen, kannattaa valita se puoli tiestä, jossa näkee ja näkyy parhaiten ja joka aiheuttaa vähiten tien ylityksiä.

Fysiikan lait vaikuttavat
Sääntöjen mukainen kulkeminen on sujuvaa ja turvallista. Pelkkä liikennesääntöjen tunteminen ei kuitenkaan riitä, vaan on huomioitava myös muut luisteluturvallisuuteen vaikuttavat asiat.

Yksi luistelijan tärkeimmistä taidoista on tehokas vauhdin hiljentäminen. Rullien päällä liikkujalla on aina pysähtymismatkaa, joka on reaktiomatkan ja jarrutusmatkan summa. Koetilanteessa ihmisen reaktioaika on noin yksi sekunti. Kun nopeus on 20 km/h, etenee luistelija noin kuusi metriä sekunnissa. Tämän lisäksi on pysähtymismatkaan lisättävä vielä jarrutusmatka. Märällä pinnalla ja tiemerkintöjen päällä ovat jarrutusmatkat pitempiä kuin kuivalla alustalla. Rullaluistelijan, kuten muidenkin "peltikuorettomien", on liikuttava sellaisella nopeudella, ettei yllätä muita eikä itseään. Törmäyksissä ja kaatumistilanteissa luistelijalle käy enemmän tai vähemmän huonosti.

Suojukset
Muun liikenteen tarkkailu edessä, sivuilla ja takana vähentää muiden tienkäyttäjien aiheuttamia yllätyksiä ja oma näkyminen sekä omista aikeista tiedottaminen vähentävät vaaratilanteiden syntymistä.

Yllättäviä tilanteita ja kaatumisia kaikesta huolimatta sattuu ja silloin tutkitut ja testatut CE-hyväksymismerkein varustetut kypärä, polvi-, ranne- ja kyynärsuojat ovat välttämättömiä suojaimia kolhuja vastaan.

Päävamma on polkupyöräilijän yleisin ja vakavin seuraus onnettomuudesta. Nyt joka viides polkupyöräilijä käyttää Suomessa kypärää ja pyöräilijöiden vakavat vammautumiset ovat merkittävästi vähentyneet jo usean vuoden ajan. Samainen pyöräilykypärä antaa mainion suojan myös rullaluistelijan päähän. Kypärävalikoima on niin hyvä, että jokainen varmasti löytää itselleen sopivan ja tyylikkään päähänpiston laajasta malli- ja värivalikoimasta.


Rullaluistelun ABC Lähde ja Copyright © 2001 Suomen Luisteluliitto » & IRQ

Tilaa loistava Rullaluistelun ABC-video!