Rullaluistinten huolto


Laakereiden huolto


· Merkitse pyörien järjestys kynällä pyöriin ennen niiden irroittamista, jotta ne on helpompi kierrättää eri paikkoihin tasaisen kulumisen aikaansaamiseksi.
· Irroita pyörät kiskoista. Huolehdi samalla kiskojen puhdistuksesta.
· Irroita laakerin ulosvetäjällä tai keskiholkkia painamalla toinen laakeri, jonka jälkeen toisen voi painaa pyörästä käsin. Varo vahingoittamasta laakereita käsittelyn aikana.
· Puhdista pyörät lämpimällä vedellä esimerkiksi vanhaa hammasharjaa käyttäen.
· Puhdista ensin irtolika laakereiden päältä esimerkiksi talouspaperilla pyyhkien.
· Poista irroitettavat tiivistelevyt varoen laakereista.
· Upota laakerit astiaan jossa on puhdistusnestettä juuri sen verran että laakerit peittyvät. Haponkestävää muovia oleva pakasterasia käy tarkoitukseen loistavasti. Puhdistukseen voi käyttää esimerkiksi lähes hajutonta auton ulkopintojen pesuun tarkoitettua liuotinpesunestettä.
· Pyörittele jokaista laakeria pitäen sormilla sisemmästä renkaasta kiinni ja pyörittämällä ulkorengasta kunnes laakerissa ei enää tunnu rahinaa.
· Huuhtele laakerit vielä puhtaassa nesteessä.
· Nosta valumaan esimerkiksi sanomalehtien tai kankaan päälle.
· Koputtele yksitellen jokaisesta laakerista kaikki puhdistusneste pois ja pyörittele kunnes laakerit ovat täysin kuivat. Huom! Laakereihin jäänyt puhdistusneste laimentaa öljyn, jonka jälkeen se ei pysy kunnolla laakerissa.
· Öljyä tai rasvaa laakerit. Öljyä kannattaa laittaa yksi tippa jokaista kuulaa kohden. Ylimääräisen öljyn saa kätevästi koputtelemalla pehmeää alustaa vasten, kunnes öljyä ei enää laakerista irtoa. Koputellessa on kuitenkin varottava vahingoittamasta niin laakeria kuin alustaakaan.
· Kiinnitä puhdistetut vaihdettavat tiivistelevyt paikalleen.
· Asenna laakerit pyöriin ja pyörät luistimiin. Akselien ruuvit kannattaa puhdistaa ja öljytä jotta ne eivät juuttuisi kiinni.

Laakereiden sisemmät tiivistelevyt voi jättää kiinnittämättäkin. Tällöin on kuitenkin ehdottomasti huolehdittava, että öljyä on juuri sopivasti, sillä ylimääräinen öljy valuu helposti pois keräten likaa laakereiden ympärille.

Laakerit ovat nopeimmillaan huollon jälkeen vasta kun niillä on luisteltu jonkin aikaa, jolloin voiteluaine on asettunut laakereihin.